وبلاگ الیاس میرزائیان

آخرین نظرات
  • ۲۴ آبان ۹۵، ۰۳:۱۱ - romina
    سلام

روانشناسی هدیه دادن و 10 قانون برای هدیه های بهتر

الیاس میرزائیان | چهارشنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۶، ۰۵:۵۵ ب.ظ

یک مطلب از نیل برتون دیدم در سایت psychologytoday تصمیم گرفتم اون رو ترجمه کنم (+)

توی ایران نیل برتون رو به عنوان نویسنده کتاب بر ذهنتان مسلط شوید میشناسند 

لینک معرفی کتاب


هر فصلی باشه ، هر موقعیتی باشه ، این ها 10 قانون من برای هدیه دادن هست

1 : هرگز پول هدیه ندید به هر شکلی که میخواد باشه

پول هدیه دادن این پیغام رو میرسونه  " من نتونستم در مورد تو زیاد فکر کنم  پس بفرمایید ، لطفا خودتون ، که چه چیزی برای شما ارزش داره از طرف من برای خودتون خریداری کنید "

2 : ارزش مادی هدیه مهم نیست

یکی از دوستان من رسیدش برای ظرف های مورد علاقه ی من رو به من داد ، روش نوشته بود ، با هم با یک تخفیف تا بوسیله من آشپزی کنی . کل ارزش مادی حدود صفر می شد و هنوز یکی از خوشگل ترین هدایایی هست که تا حالا دریافت کردم که با دقت ازش مراقبت می کنم

3 :فقط هدیه مطرح نیست ولی فکری که پشت هدیه است به حساب می آید پس در مورد هدیه ت با دقت فکر کن

در حالت کلی برای هدیه دادن تو می دونی که اون فرد چی میخواد ، شاید چیزی که در مکالمه مطرح میشه یا چیزی که شما میبینی اون فرد داره می بینه یا داره دنبال می کنه – چیزی که اون فرد میخواد اما هیچ وقت نمی تونه برای خودش بخره . خیلی نشونه های زیادی وجود داره تا یک هدیه دادن اصیل که لحضات خوشی هم رقم بزنه به دست بیاد  برای مثال خودنویس زرد  یا کلاس ماساژ مشترک

4 : در حالت کلی تجربه رو به کالا ترجیح دهید

تجربه مثل یک ساعت ماساژ سوئدی یا بلیت کنسرت در حالت کلی به یاد ماندنی تر از کالاها هستند و خاطره های خوش بیشتری میسازند . اما فراموش نکنید بعضی کالاها یا اشیا ها مثل کتاب ها ، دی وی دی ها و بطری های نوشیدنی می تونند تجربه هم باشند – به شرطی که اون ها به خوبی انتخاب شدند

5 : اگر شخصی وقت کمی داره ، به اون چیزی بدید که وقت زیادی نبره یا بهتر وقت مرده رو براش زنده کنه

یکی از دوستانم به من تاریخ دنیا روی 100 سی دی صوتی رو هدیه داد  . این به این معنی است که من میتونم گوش کنم به سی دی ها زمانی که دارم رانندگی می کنم تا به قرارهام برسم این طوری زمان هدر رفته رانندگیم تبدیل میشه به زمان داستان من

6 : در صورت امکان هدیه رو بسته بندی کنید

یک لذت خوبی داره که داشته باشی هم برای دریافت کننده هم برای کسی که هدیه رو میده در مراسمی هدیه بسته بندی شده رو به آهستگی باز می کنه . حتی اگر هدیه یک نوعی از چیزی باشه که در در درون پاکت نامه جا بشه ، پاکت نامه را بسته بندی کنید . یک پاکت نامه رو انتخاب کنید و بسته بندی کنید با دقت بالا و یک احساس لوکس شخصی سازی شده به اون بدید . برای مثال از کاغذ های پروانه ای برای عاشقان طبیعت استفاده کنید یا طرح ماشین های قدیمی برای عاشقان ماشین . همه این ها نشون میده که شما زمان زیادی گذاشتی  و برای هدیه اهمیت قائل بودی و ارزش هدیه دادن برابر با  خود هدیه است

7 : یک پیغام تفکربرانگیز با هدیه انتخاب کنید روی یک کارت باشه یا یک نامه

از اون کارت هایی که پیغام های کلی و جنریک دارند نخرید اما پیغام خودتون رو بنویسید . استفاده کنید پیغام تون رو تا به یاد آوردن لحظات مشترک یا ارتباطات قوی یا هدیه تون رو توضیح بدید یا تشکر کنید .  فرم شعر گونه بهترین است  . اگر شما چالش مشخص مدنظزتونه  پیغام میتونه قبل از باز کردن هدیه  ارایه بشه و خونده بشه 

8 : چیزی بدهید که شما خودتان بتونید در اون مشارکت کنید مثل بلیت تئاتر ، تعطیلات یا کتابی که قبلا خوندید یا قصد دارید بخونید

 این نشون میده شما میخواین به اشتراک بذارید و تعامل برقرار کنید با اون فرد و همچنین  به شما فرصتی میده تا رفتار کنید با خودتان به خوبی!

9: موقعیت شناس باشید

مطمئن باشید که هر دو خوشحال و ریلکس و آروم باشید و مقدار زیادی زمان وجود داشته باشه تا به آرامی بسته بندی باز بشه و یک جشنی هم گرفته بشه برای مثال بعد از یک وعده غذایی عموما زمان خوبی هست

10 : اگر هدیه سورپرایزی یا غافلگیر کننده باشد بهتر است

اگر نه شما می تونی هنوزاون رو تبدیل به سورپرایز کنی با دوبار بسته بندی کردن اون یا دو بار هدیه دادن که هدیه اول گمراه کننده باشه 

  • الیاس میرزائیان

هدیه دادن

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی